SIAPA KATA TAK PERLU SUPLEMEN?

Assalamu 'alaikum

Apa khabar semua?  Harapan saya, kita semua dalam RAHMAT ALLAH.

Okay, topik ni memang kedengaran skeptikal (mencurigakan).  Apa boleh buat, itu memang lumrah.  He3... Dulu sebelum saya makan vitamin pun, bila ada orang mendekati untuk menggalakkan saya mengambil vitamin, sayapun skeptikal (almaklum, kalau saya didekati oleh orang yang menjual vitamin, suruh pulak kita makan vitamin, mau taknya skeptikal... eh2 dia ni cakap sebab nak melakukan bisnes dia ke?).  Ha3.... Tapi itu dulu la.. sebelum saya sedar akan kepentingan vitamin ini. 

Saya memang dah lama nak bertinta akan topik ini.   Tetapi, saya belum jumpa cara yang terbaik dan kata-kata yang akan mungkin mengubah persepsi anda tentang keperluan vitamin.  Senang cerita, saya mula jadi pemakan vitamin ni, apabila saya nak tambah susu badan.  Itu je puncanya. 

Bermula dari situ, saya baru sedar akan kepentingan vitamin ni.  Mana taknya, niat saya makan sebab nak tambah susu badan.. Tapi bukan itu je saya dapat, kesihatan, tenaga dan kecantikan.  Macam tak percaya je kan?  Saya sendiri pun tak sedar pada mulanya.  Yang pertama menegur, suami saya.  "Eh?  Kasih sekarang .........tut......", kemudian rakan-rakan di pejabat, "Akak ni .....tut..... la, apa rahsia?", kemudian isteri kepada rakan suami, "Akak ada amek suplemen ke?"  "....  ohh.. patutlah, dari tadi saya tengok, kulit akak dah tak ada pigmentasi"...


Bila saya mula ditanya dengan soalan-soalan yang hampir sama itu, baru saya sedar, "lah... agaknya sebab aku ambil vitamin susu ibu ni kot".  Dari situlah saya mula buka mata!!!  Saya cari ilmu dan maklumat, dari buku-buku, internet, pemakan vitamin (termasuklah mak saya),  oh rupa-rupanya, memang betul, itulah perlunya vitamin.  Saya pun sedar juga, kalau dulu saya kerap juga ke klinik mahupun ambil cuti sebab tak sihat... tapi sekarang, Alhamdu Lillahi, dengan kehendak Allah, dengan usaha dan pengorbanan saya, saya kekal sihat.. sesekali tu ada juga bersin dsb tapi tidak seteruk dulu.  Orang kata kalau tak sakit, bukan manusia.  He3....

Akhirnya, tergolong lah saya dalam golongan pemakan vitamin, walaupun tidaklah pemakan tegar, tapi saya makan juga untuk kekalkan kesihatan saya.  Saya juga notis, sekarang saya dah kurang stress berbanding dulu, malah lebih gembira, walau apapun yang saya hadapi.  He3... Rupanya B Complex boleh kurangkan stress.. hik3... Jom kita tengok ini.  (nanti dalam post lain, kita cerita lanjut tentang fungsi setiap vitamin k... ;) )

Cuba lihat ini:

Contoh:  Rajah Sel Badan Kita
Okay, rajah ni hanyalah gambaran saya semata-mata.  (saya tak ambil Sciences Stream...) Lebih kurang macam itulah.  Sel yang bergelung kuning di atas, adalah sel yang dilindungi dengan Vitamin C.  Yang tidak bergelung kuning, tanpa perlindungan Vitamin C.  Tanpa Vitamin C, sel badan kita akan terdedah kepada risiko kerosakan.  Sebab itulah, saya kata mesti ambil supplement, setidak-tidaknya Vitamin C.  Sebab ini asas kepada sel tubuh badan kita.  Nak lebih elok lagi kena tambah pulak dengan supplement yang boleh bantu elokkan struktur Sel badan kita.  Contohnya:  Soy Protein.

Terpulanglah pada setiap dari kita ini, untuk ambil apa pun jenis vitamin, dari jenama apa sekalipun.  Tapi, pastikanlah vitamin kita ini dari jenis semulajadi (natural), bukan sintetik mahupun organik!!!.  Ada perbezaan untuk ketiga-tiga jenis vitamin ini.  Saya?  Saya dah semestinya ambil Vitamin dari rangkaian Shaklee!!!  (Saya akan kongsikan tentang entry beza jenis vitamin ini, satu masa nanti.  Pst.. Doakan saya punyai cukup masa untuk menulis entry-entry penting sebegitu!!!) He3...

Apa lagi, hubungi saya k:
Boleh call saya - 0162972050 atau
pm via fb: Citra Sutera atau
emel: suteracitra@gmail.com

4 comments:

  1. good writing kak citra :)
    macam kenal je topik ni hehehe

    ReplyDelete
  2. terima kasih lady sue... hi3.. ini info baik punya!!! keh3... kenala kongsi ngan semua kan?

    ReplyDelete
  3. wahh..rasa macam baca dialog kat mana ni ye..?hihi..
    btw, yg komen tadi tu liza, bukan lady sue (saja nak tolong betulkan fakta) jgn marah ye!

    ReplyDelete
  4. he3... aik? liza bukan org yg sama ngn lady sue ke? Alamak!!!! Habislah marah lady sue kat akak cam ni!... Maaf ye Lady sue, konfius lepas bau macam-macam dari sesi repacking vits... ha3!!!

    umi: ni dialog sesi rumah terbuka!!! ha3...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...