Kesan buruk toksin dengan cara hidup masa kini? Iskh!!! Bahaya!!!

Salam semua, terutama ibu-ibu dan suami ibu-ibu...  eh yang bukan golongan dua itupun penting, sebab satu hari nanti, atau satu masa dulu kita juga adalah ibu serta suami.

Sedar atau separa sedar, hidup zaman moden ni, menuntut kita menjaga betul pemakanan kita.  Setuju tak?  Iyalah kalau zaman tok nenek moyang kita dulu, sayur, petik belakang rumah, tanam sendiri, baja pulak baja asli.  Biarlah sayuran tu dimakan dek ulat... tak apa... sebab itu organik... Itu petanda sayur tu organik sbb ulat sudi makan.

Jangan zaman sekarang ni, sayur cantik berkilat, buahpun begitu juga, uiihhh... mmg cantik, tapi rupanya sebab ulat tak makan - sebab ada semburan racun makhluk perosak.  Buah punya berkilat, licin rupanya ada lapisan lilin utk pastikan buah tetap cantik bila tiba di tangan pengguna akhir macam kita.  Nak elakkan, tanamlah sendiri.  Tak mampu nak tanam?  Belilah yang organik.. Aiseh.... cakap tentang beli sayur/buah dan lain-lain yang organik ni... pergh... mahal betul la yang organik ni.. kenapa eh?  Ini kes pun tak mampu juga kita dibuatnya..

Habis tu macammana?  Lebih parah lagi apabila, kita ni jenis penggemar makanan segera... seminggu berkali-kali makan makanan segera.  Sedar tak makanan segera banyak perasa, pewarna, bahan tambahan serta pengawet yang membahayakan?  MSG contohnya.  Sedar tak, semakin hari, semakin banyak toksin berkumpul dalam sistem badan kita? Sedar tak dengan pengumpulan toksin dalam badan beerti risiko mendapat penyakit meningkat?  Penyakit apa?   Antaranya:

  • Kanser/Tumor,
  • Migrain, 
  • Sembelit,
  • Demam/Selsema,
  • Berat badan naik,
  • Hipertensi
  • Strok
  • Jantung
  • Kadar kolesterol dalam darah berlebihan
  • Badan lemah lesu
  • Lingkaran gelap bawah mata atau hitam di kulit di mana-mana bahagian badan
  • penyakit kulit yang tak sembuh-sembuh (eczmea, psoriasis, jerawat dll)
  • kurang rasa untuk bersenggama
  • selulit
  • sistem imun badan rendah dan lain-lain.

Jadi, janganlah ambil remeh mengenai toksin dalam badan kita ni.  Banyak menjurus kepada penyakit merbahaya kalau dibiarkan.  Tahu tak dari mana datangnya toksin dalam badan kita?  Bukan sekadar pemakanan sahaja, yang mana antaranya penggunaan racun perosak, perasa, pewarna, pengawet (lebih-lebih lagi mereka yang suka makan buah yang telah di awet seperti jeruk).  Logam berat seperti raksa dan plumbum, udara tercemar, bahan pestisid, sisa-sisa ubat perskripsi, Malah, tahukah kita, tekanan perasaan (stress) boleh menjurus kepada emosi dan fikiran negatif yang akan mengeluarkan ion negatif ke dalam sistem badan kita.

Eleh, biasalah tu, semua orang makan makanan segera, semua orang beli sayur/buah yang tidak organik, semua orang beli ikan/daging/ayam yang telah di awet.  Susah nak elak dah benda-benda macam ni... Betul!!! Itu juga di fikiran saya, tapi kita ada pilihan untuk nyahtoksin sistem badan kita supaya dapat kita kurangkan kesan sampingan toksin yang kita dapati dari apa yang kita amalkan dan makan.  Jadi, tidakkah kita ini insan tidak sempurna yang mampu mengelak dari mengalirkan toksin ke dalam sistem badan sendiri?

Jadi apa pilihan yang kita ada?  VIB menyarankan nyahtoksin/detoks secara semulajadi dari dalam badan.  Kenapa, badan kita semulajadi dan semua yang di luaran, lahirnya dari dalam.  Apa pulak kena mengena nyahtoksin dengan ibu menyusu ni?  Haisshhh... mestilah kena mengena, ibu sehat, bayi pun sehat.  Ibu jaga makan, bayi pun sehat.

Apa pula detoks ni?  Detoks adalah proses pengeluaran racun atau zat-zat yang menjadi racun dalam badan.  Proses detoks ini melibatkan usus besar dan juga hati.  Kenapa?  Kerana setiap zat yang masuk ke dalam badan kita, menyerap melalui darah di dinding-dinding usus. Beerti toksin juga turut menyerap melalui darah di dinding-dinding usus.  Kerana itulah detoks usus itu penting.. Jangan pula kita fikir, saya setiap hari membuang.. tak pernah miss... 1 hari sampai 3 kali membuang.  Eh3... Cik adik, ini bukan jaminan toksin-toksin juga telah kita buang sekali ye.

Pilihan di VIB -

  1. Melalui air (3L) dan serat yang banyak - kulit, usus serta buah pinggang membantu proses detoks secara semulajadi.  Itu sebabnya kita perlu minum banyak air dan serat buah-buahan/sayur-sayuran.
  2. Berpuasa - juga membantu detoks.
  3. Bersenam diikuti dengan minum air.
  4. Suplemen semulajadi bebas dadah seperti Liver DTX Complex, Garlic Complex, Herb-Lax serta Alfalfa Complex.
Jadi, jomlah detoks, ibu sehat, kurang toksin, bayi lagi sehat.  Hubungi saya untuk maklumat lanjut serta klik sini untuk info lanjut.



Apa lagi, hubungi saya k: Boleh call saya - 0162972050 atau pm via fb: Citra Sutera atau emel: suteracitra@gmail.com

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...