Tambah berat badan tak kira umur tanpa bersusah makan vitamin?


Assalamu 'alaikum dan salam sejahtera buat semua kawan-kawan!!!

Kali ini saya nak cerita topik yang paling saya suka!!!  Makan!!!  Saya suka makan, Selagi halal semuanya saya nak cuba.  He3.  Saya tak bermasalah tentang makan,  Makan je la apa pun, suami saya, anak-anak saya pun begitu.

Anda?  Pasangan anda? Anak-anak anda?  Ibu Bapa anda?  Macammana?  Macammana dengan mereka?  Memilih makan?  Lebih teruk lagi, tak nak makan nasi, tak nak makan sayur, makan telur sahaja?  Apa, susu pun tak nak minum?  Iskh3… Ha?  Suka makan maggi je?  Iskh3.. kalau macam ni, memang parah, memang tak tercapai la diet harian yang seimbang tu.  Kita kan perlukan karbohidrat, protin, vitamin, kalsium dan lain-lain.  Alah macam yang biasa kita tengok di pyramid makanan tu,  Ha, yang macam kat sebelah ni:

Kalau diet harian tak ada vitamin, mineral dan galian yang kita perlukan, memang bahaya.  Jangan main-main, kadang-kadang kita ni ingat kita tak sakit, kita sihat je, anak kita pun sihat je, tak ada apa….. beerti tak ada apa-apa?  Hu3.. salah tu, kalau tak , tak adalah orang mati mengejut, sihat tak ada penyakit, tiba-tiba meninggal (melainkan kes-kes insiden la).  Tak pe, jangan risau.  VIB dan PASO ada penyelesaiannya (ha3... bukan penyelesaian daripada mati megejut ye).  Tapi penyelesaian untuk galakkan keperluan deit harian yang optimum... Nak tak hendak je kita usahakan.  Ye tak?  Kalau pun bukan di VIB dan PASO, banyak lagi rangkaian di pasaran, Cuma pastikan, kita tahu apa yang kita ambil dan amalkan tu.  Dari sumber yang bagaimana?  Ada lesen ke tak?  Semulajadi ke tak?  Chemical ke tak?  Itu tanggungjawab kita tu…  apatah lagi jika kita adalah ibu, mestilah nak pastikan yang terbaik untuk anak-anak kita dan keluarga kita.  Takkan nak bagi anak-anak ambil yang ada toksin dan bahan kimia atau juga yang ada dadah.  Dadah?  Say No!!!  He3.

Anak/suami/ibu/bapa atau juga diri sendiri yang kurus?  Atau tak pandai telan tablet/kapsul?  Ha3.  Jangan risau, dengan Meal Shakes istimewa di VIB dan PASO, dengan usaha murni dan rahmat Tuhan pasti kita boleh!!!  Apa yang menariknya dengan Meal Shakes ni?:

ü  Sarapan segera yang berkhasiat
ü  Lazat, sarapan segera yang mampu dibeli
ü  Hidangan segera untuk para atlet
ü  Kudapan menarik pada bila-bila masa
ü  Hidangan yang ideal, rendah kolestrol, lemak dan sodium

Bukan itu sahaja:

Ø  sumber protein dengan vitamin dan mineral tambahan
Ø  menyediakan jumlah yang seimbang bagi setiap sembilan asid amino yang diperlukan oleh tubuh untuk tumbesaran dan perlindungan yang baik.
Ø  mengandungi semua asid amino asli yang terdapat di dalam protein termasuk yang asid amino perlu dan juga tidak perlu.  Ingat lagi tak post saya tentang protin sebelum ni? 

Malah:
v jika dibancuh mengikut sukatan, memberikan 35% atau lebih nilai harian bagi 23 jenis vitamin dan mineral (erti kata lain, multi vitamin lah ni tapi dalam bentuk serbuk mudah bancuh)
v Sumber yang sangat baik bagi fiber dan protin dan kalorinya hanyalah 240 setiap hidangan sekiranya dibancuh bersama-sama susu rendah lemak.
v Sumber kaya kalsium
v Pilihan bukan soya (ada yang tak minum soya kan ;) )
v Rendah glikemik (tinggi indeks glikemik, makin tinggi penghasilan insulin, sebab itu, pesakit kencing manis tak boleh ambil makanan yang tinggi glikemik)

Jadi kesimpulannya, semua peringkat umur boleh makan kecuali bayi bawah 1 tahun.  Untuk 3 tahun ke atas – 2 hidangan sudah memadai.  Si kurus, si tak suka makan, si tak suka makan sayur, si tak minum susu, si ibu hamil yang tak lalu telan tablet/kapsul, si pemilih makanan, si pesakit diabetes, si penghidap darah tinggi, orang-orang tua, veteran, si ibu menyusu dan lain-lain.  Dengan erti kata lain, semua jenis orang boleh ambil ni… Multivitamin la katakan, boleh tambah selera tapi tak beerti kalau selera besar, lepas tu jadi bertambah besar pulak.  Ianya menampung keperluan kita yang tak cukup tadi tu.

Meh, kita tengok label nutrisinya:



Owh, sebelum saya terlupa, Meal Shakes ni, boleh di tambah dalam apa jua minuman kesukaan anda, milo, horlick, susu, jus buah, sejuk boleh, panas boleh, campur dalam nestum, oat, takda masalah…. Janji jangan kopi segera/kopi kampong/teh… itu aje pantang nya…  Paling sedap campur dengan susu segar, kasi kocak, tambah pulak pisang ke strawberry ke, mangga ke…. Walah!!!!  Rasa la sendiri…. Silap2 mau berebut satu family nak minum…. Ehehhehe….. itu yang saya katakan "Tambah berat badan tak kira umur tanpa bersusah makan vitamin?"  sebab rasanya sedap tapi tak manis, bau macam aiskrim vanila.  Tak adalah rasa macam makan vitamin kena telan sebiji-sebiji, bancuh dengan minuman kegemaran anda dan ting!!! anda dah pun makan multivitamin.  Ye tak?

Oh ye... Sekarang ni VIB dan PASO ada promosi Meal Shakes nih.. utk bulan April sahaja.  Ini bukan acara tahunan ye...  Jadi tak tahulah bila lagi ada promosi begini.  Harga biasa RM101, harga promosi (pasti harga terbaik), boleh hubungi saya atau tinggalkan shj komen, atau fb, atau fb page.... atau telefon/sms.... ikut je la, cara mana yang anda suka sbb saya pasti luangkan masa buat anda.  


Antara testimoni di FB:


bgus jugak mealshake nie ye..ank sy dlu x mo mkn..ble nk bg mkn msti nyorok blakang pintu..skrg lepas sy bg die mealshake..mkn mcm x ingt dunia..ble x bg mkn msti mrh..skrg sayur2 pon die mkn..dlu die paling benci kt sayur..gembira hati sy tgk die da berselera..pipi pon da berisi..

 ·  ·  · January 16 at 10:34am via mobile


Apa lagi, hubungi saya k: Boleh call saya - 0162972050 atau pm via fb: Citra Sutera, fb page: PesonaAsli atau emel: suteracitra@gmail.com

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...