Khasiat Si Bawang Merah

Assalamu 'alaikum & Salam Sejahtera,

Wahai wanita-wanita cantik sekalian, (who says?  who says ur not perfect? lalalalalala).  Okay seperti yang saya janjikan saya akan kongsikan tentang khasiat bawang merah pula kali ini.


Bawang mempunyai banyak kuasa penyembuhan dan penggalak kesihatan:  Bawah merah adalah agen anti-radang, anti-bakteria, dan pencair darah semula jadi.  Kaya dengan kromium, vitamin C dan serat pemakanan, bawang juga merupakan sumber yang baik bagi mangan, vitamin B6, tryptophan, folat dan kalium.

  Bawang merah sebenarnya adalah dalam golongan sayuran.  Ianya baik untuk memerangi kanser, artritis dan osteoporosis, malah ia juga membantu melawan jangkitan, selsema, demam, dan asma. Bawang juga membantu mencegah sembelit, meningkatkan peredaran darah, meningkatkan kesihatan gastrousus (sistem penghadaman)*, menggalakkan kesihatan jantung, dan untuk membantu tekanan darah yang lebih rendah dan trigliserida (kolesterol).


*Gastrousus yang sihat berfungsi sebagai satu rintangan bagi menyekat pencerobohan seperti bakteria tidak baik, toksin, alergen, bahan kimia dan bahan pencemar daripada menembusi badan kita dan menyebabkan pelbagai masalah kesihatan.


Bawang adalah makanan yang sihat, tidak syak lagi. Malah sangat baik untuk wanita, yang mana empat kali lebih berkemungkinan seperti lelaki untuk mendapat osteoporosis - dan yang berada dalam risiko yang lebih tinggi untuk osteoporosis semasa dan selepas menopaus.  Bawang membantu mengelakkan kehilangan jisim tulang dengan memusnahkan osteoclasts, jenis sel tulang yang bertanggungjawab bagi pemecahan tulang.  Pada hakikatnya, bawang bekerja seperti bisphosphonates, jenis ubat-ubatan yang biasa diberikan untuk merawat atau mencegah penyakit tulang.  Tetapi tidak seperti  ubat mujarab, bawang memusnahkan osteoclasts tanpa kesan sampingan yang berbahaya.  Dan, seperti brokoli, bawang mujarab sebagai makanan pencegah kanser.  Penggunaan bawang yang tinggi telah dikaitkan dengan penurunan 25 peratus  risiko kanser payudara dan 73 peratus mengurangkan risiko kanser ovari.

Ahha... sebab itulah ia baik untuk wanita!!!

Okay, kita jumpa lagi untuk khasiat yang ketiga pula ye.  Tunggu!!!!

Artikel penuh:  http://vitaminibumenyusu.blogspot.com/2011/12/5-makanan-yang-mesti-wanita-ambil.html

Apa lagi, hubungi saya k: Boleh call saya - 0162972050 atau pm via fb: Citra Sutera atau emel: suteracitra@gmail.com

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...